۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۶۷۸۵۲۸

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰|قیمت طلا، سکه و دلار

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰|قیمت طلا، سکه و دلار
هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک میلیون و ۳۴ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان و قیمت دلار ۲۴ هزار و ۵۹۰ تومان است.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه29  فروردین 1400 به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار و قیمت ارز امروز ۱۴۰۰/۰۱/۲۸

هم‌اکنون در بازار داخلی قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 34 هزار تومان، قیمت دلار 24 هزار و 590 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 10 میلیون و 380 هزار تومان وقیمت سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز 10 میلیون و 300 هزار تومان است.

در بازار سبزه‌میدان هم اکنون، قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 150 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 3 میلیون و 900 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 200 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.

قیمت طلای 18عیار در هر گرم هم یک میلیون و 34 هزار تومان، قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک‌میلیون و 379 هزار تومان و هر مثقال طلا 4 میلیون و 480 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

 گفتنی است،‌ به دلیل موج جدید کرونا و اعلام شرایط قرمز در تهران، بازار طلا و جواهر تهران نیز به مدت 2 هفته تعطیل اعلام شده است؛ قیمت های درج شده در این خبر نیز با استناد به نرخ های اعلامی از سوی اتحادیه طلا و جواهر است.

 در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار 24 هزار و 590 تومان، قیمت یورو 29 هزار و 500 تومان و درهم امارات  6 هزار و 780 تومان اعلام شده است.

نوسان قیمت در بازار ارز درحالی رخ داده که در تعطیلات نوروز، با تلاش سفته بازان،‌ قیمت دلار به مرز 26 هزار تومان هم رسیده بود اما انتشار خبرهای مربوط به مذاکرات هسته ای و ... باعث عقب نشینی دلار از این سطح قیمتی شده است.

به اعتقاد کارشناسان دو باور در بازار ارز وجود دارد که موجب نوسانات قیمتی می شود،‌نخست اینکه با مذاکره و بازگشت به برجام و ... قیمت ارز کاهش چشم گیری خواهد داشت و دوم اینکه حتی مذاکره هم نمی تواند مانع از واقعیات موجود اقتصاد ایران شود و امکان کاهش چشم گیر قیمت ارز وجود ندارد و نهایتا دلار در کانال 23-22 هزار تومان جا خوش می کند.

به گزارش تسنیم،‌ در صرافی‌های بانکی قیمت‌ دلار و یورو نسبت به روز کاری قبل کاهش یافته است؛ برهمین اساس، قیمت فروش دلار 23 هزار و 881 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 23 هزار و 408 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 400 تومان و قیمت خرید یورو نیز 27 هزار و 837 تومان اعلام شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و بازار متشکل ارزی متغیر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می‌کند.

 

دامنه نوسان از ابتدا تا پایان اردیبهشت مثبت۶ و منفی۳ درصد می‌شود

محمدعلی دهقان دهنوی گفت: هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مصوب کرد دامنه نوسان قیمت‌ها از ابتدای اردیبهشت ماه به مثبت6 و منفی3 درصد افزایش یابد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: پیشتر و بر اساس مصوبه شورای‌عالی بورس، به هیئت مدیره سازمان بورس اجازه داده شد دامنه نوسان به‌صورت تدریجی افزایش یابد. از آنجا که این موضوع بعد از سه روز کاری قابل اعمال است، از ابتدای اردیبهشت دامنه نوسان جدید اعمال می‌شود و تا پایان اردیبهشت برقرار است، سپس سازمان بورس نسبت به افزایش تدریجی و مجدد تصمیم‌گیری می‌کند.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به بازنگری دستورالعمل گره معاملاتی، ابراز داشت: مقرر شد بازنگری به‌نحوی باشد که امکان نقدشوندگی افزایش یابد. در تغییراتی که صورت گرفت مجموع حجم معاملات در 5 روز از 5 درصد به 200 درصد افزایش یافت. البته دامنه نوسان در گره معاملاتی همان دو برابر باقی ماند، اما حجم مبنا در روز گره معادل یک سهم در نظر گرفته می‌شود، همچنین هیئت مدیره سازمان بورس تصویب کرد که برای فروش اوراق تبعی استفاده از رتبه‌بندی مجاز باشد.

دهقان دهنوی در پایان خاطرنشان کرد: سازمان بورس برنامه‌های خود را برای تقویت تقاضا پیگیری کرده است و ادامه می‌دهد.

 

وام ساخت مسکن ۴۵۰ میلیون تومان شد

محمود شایان اظهار کرد: در تهران و کلانشهرها وام ساخت مسکن تا سقف 450 میلیون تومان افزایش یافت.

وی با یادآوری این‌که بانک مسکن پیش تر وام بافت فرسوده نیز به 300 میلیون تومان افزایش داده بود، افزود: افزایش وام ساخت با روش‌های صنعتی سازی برای آن دسته از انبوه‌سازانی است که در بانک مسکن حساب سپرده دارند.

مدیرعامل بانک مسکن بیان کرد: وام در شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت 400 میلیون و در سایر شهرها 300 میلیون تومان پرداخت می شود.

شایان نرخ سود این تسهیلات را 18 درصد اعلام کرد.

 

خط و نشان بورس برای بانک مرکزی

محمدعلی دهقان دهنوی طی نامه‌ای به عبدالناصر همتی رییس بانک مرکزی اعلام کرد: با توجه به وجود دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی با اهمیت در صورت وضعیت مالی شرکت‌های حاضر در صنعت بانک‌ها و موسسات اعتباری در بازار سرمایه، موضوع نرخ مورد استفاده برای تسعیر این اقلام در صورت های مالی از اهمیت زیادی برای استفاده کنندگان از صورت های مالی این شرکت ها برخوردار است.

با توجه به نامه 25 اسفند مدیریت کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی و اداره مطالعات و مقررات بانکی آن بانک و حسب مصوبه جلسه 13 اسفند هیات عامل بانک مرکزی، نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری برای گزارشگری مالی پایان سال 99 معادل 12900 تومان برای هر یورو ( 11 هزار تومان برای هر دلار آمریکا) تعیین شده است. این در حالی است که ابهام در دسترسی بانک ها به منابع ارزی با نرخ های اعلامی آن بانک منجر به کاهش شفافیت اطلاعاتی بانک‌های ثبت شده نزد این سازمان و اعتراض سهامداران مبنی بر تهیه صورت های مالی بر مبنای اطلاعات نادرست شده است.

همچنین درج بند عدم رعایت استانداردهای حسابداری در اظهارنظر حسابرس مستقل نسبت به صورت های مالی بانک ها در صورت های مالی دوره 6 ماهه منتهی به شهریور و دوره‌های گذشته شده است. طبق نظر سازمان حسابرسی در اظهار نظر نسبت به صورت های مالی دوره 6 ماهه منتهی به شهریور 99 برخی از بانک ها " طبق استانداردهای حسابداری در صورت وجود نرخ های متعدد برای یک ارز از نرخی برای تسعیر استفاده می‌شود که جریان های نقدی آتی ناشی از معامله یا مانده حساب های مربوط بر مبنای آن تسویه می‌شود. لذا نحوه عمل فوق منطبق با استانداردهای حسابداری نبوده و اصلاح صورت های مالی از این بابت ضروری است.

از نظر سازمان بورس با توجه به وظیفه حمایت از حقوق و منافع سرمایه‌گذاران در بازار اوراق بهادار و ارتقاء شفافیت شرکت های پذیرفته شده در بورس طبق قانون اوراق بهادار این موضوع موجب عدم شفافیت و کاهش کارایی بازار شده و چنین امری از هیچ مرجعی قابل پذیرش نیست.

بنابراین با عنایت به اهمیت موضوع در صورت های مالی بانک ها و لزوم ارائه اطلاعات شفاف توسط شرکت های ثبت شده نزد این سازمان، خواهشمند است جهت جلوگیری از تضییع حقوق سهامداران متعدد حقیقی و حقوقی این شرکت‌ها، دستور فرمایند اقدامات مقتضی جهت تسریع در رفع ابهام فوق و فراهم آمدن امکان ارائه صورت‌های مالی بانک‌ها بر اساس استانداردهای حسابداری صورت پذیرد.

 

هشدار اتاق بازرگانی درباره شکل‌گیری بازار سیاه برای گندم

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به وضعیت آبی کشور و خشک‌سالی پیش رو گفت: به نظر می‌رسد موضوع کم‌آبی و احتمال بروز خشک‌سالی در سال جاری، هنوز از جانب دستگاه‌های متولی و بخش‌های اثرگذار جدی تلقی نشده و به‌مثابه دیگر امور، باید در این بحث نیز به مرز بحران برسیم تا موضوع برای متولیان امر اولویت یافته و برای آن چاره‌جویی صورت بگیرد.

وی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، عنوان کرد: از استاندار خراسان رضوی تقاضا داریم تا در این رابطه اقدامی صورت دهد و با مأمور کردن شورای گفت‌وگو به بررسی راهکارهای مقابله با پدیده خشک‌سالی در استان، نظرات و پیشنهادات متولیان امر و نخبگان این حوزه را اخذ و ارائه کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ادامه از اثرات خشک‌سالی بر تولیدات کشاورزی و به‌ویژه گندم سخن به میان آورد و توضیح داد: در خصوص نرخ تضمینی خرید گندم از کشاورزان متأسفانه با شرایط ناگواری مواجهیم. بهای اولیه‌ای که دولت در سال گذشته تعیین کرد، مناسب نبود و باوجوداینکه تغییراتی در نرخ‌ها اعمال شد؛ هنوز نرخ مذکور عادلانه نیست.

شافعی ادامه داد: اگر این تجربه دوباره تکرار شود و برای نرخ تضمینی خرید گندم از کشاورز، قیمت عادلانه‌ای اعلام نشود، همین مقدار تولید کم که به‌واسطه کم‌آبی سال جاری، تأمین کننده نیازها نخواهد بود؛ یا از مرزها خارج می‌شود و یا برای آن بازار سیاهی شکل می‌گیرد. نتیجه آن خواهد شد که دولت در ماه‌های آتی با قیمت بالاتری محصول را از دیگر کشورها خریداری و وارد کند.

او تأکید کرد: این جنس مسائل قابل بررسی، چاره‌جویی و پیشگیری است و از این منظر، باید امروز دولت برای آن اقدام کند تا فردا بحران و چالشی در بازار و در بخش تقاضا رخ ندهد.

شافعی در بخشی از اظهارات خود با اشاره به مشکلات کارخانه‌های آرد استان خراسان رضوی، ظرفیت خالی آن‌ها و همچنین سرمایه‌گذاری‌هایی که در معرض تهدید هستند، گفت: بازار خوبی برای آرد ایران در افغانستان و کشورهای حوزه خلیج‌فارس فراهم است و ازآنجایی‌که کارخانه‌های آرد خراسان دارای ظرفیت خالی هستند، می‌توان با وارد کردن بخشی از گندم مورد نیاز این کارخانه‌ها، آرد تولیدی را به این کشورها صادر کرد و بهره‌وری اقتصادی را رقم زد.

به عقیده او، این اقدام از نظر اقتصادی نیز تأثیر مهمی در پویاسازی صنایع داخلی خواهد داشت.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات